Hållbarhet

Vår vision är att vara en helhetslösning för hantering av returer och fotoexemplar varor.

Vad är en returvara eller fotoexemplar vara? 

Exempel på de flesta returvaror: 

- En produkt som har beställts > Fraktats till kund > Kunden mottog aldrig varan > Varan gått i retur. 
En produkt som har beställts > Fraktats till kund > Kunden mottog varan > Kunden ångrade sig eller trodde att varan skulle vara helt monterad >  Kunden returnerade varan.
- Två produkt har beställts > E-handel butiken hade en i lager > Föberett den för leverans i väntad på att få en till från deras leverantör > Leverantören skickade aldrig den andra varan > Kunden ville inte vänta och ordern annullerades > Vara placerades som returvara. 

Ett fotoexemplar vara är en vara som E-handel butiken öppnat för att fotografera > Packat om varan igen > E-handel butiken sålde aldrig den på deras sida, då den inte räknas längre som helt ny. 

Lite data & vår ambition 

Mellan åren 2009 och 2019 ökade svensk konsumtion av möbler och hushållsartiklar med 47%. 
2021 omsatte E-handel möbelbranschen 9 Miljarder kronor, där returer består för ungefär 25-30%.
Enligt olika intervjuer vi har haft så uppskattas det att över 30% av dessa returer kasseras. Vilket motsvarar ett värde på cirka 742,5 Miljoner kronor. Detta motsvarar cirka 74 250 soffor.
Tillverkning av en ny soffa utgör 300 kg koldioxid utsläpp (Co2). Vilket ger total koldioxidutsläpp på ca 14,175 Miljoner kg Co2.
Vårt mål är att bidra till 50% minskning av den här siffran fram till 2030.
Vi jobbar på att fylla på mer information för att utöka medvetenheten kring detta.
Vi kommer även att kontinuerligt uppdatera hur mycket vårt och ert bidrag har lett i minskning av utsläpp.